BLOKOVÁ VYJÍMKA EU, CO TO JE ?
Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů
nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne
27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus
obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise
(EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)
01.06.2010 vstoupila v platnost Smlouva o fungování Evropské unie na
kategorie vertikálních dohod a jednání ve vzájemné shodě v odvětví
motorových vozidel („Bloková výjimka“). Jak budou mít tyto změny
vliv na nezávislé účastníky trhu opravy a dílů? Jak bude nyní
vypadat přístup k technickým informacím, a zda řidič může používat
náhradní díly bez obav ztráty záruky? Zveme vás k rozhovoru s
předsedou organizace FIGIEFA – panem Vilatte
Michel,
který v rozhovoru objasňuje všechny tyto pochybnosti.
Pawel Małecki (MotoFocus.pl):
Od 1. června 2010 vstupuje v platnost Nařízení Komise (EU)
č.461/2010 – nová „Bloková výjimka“ pro sektor motorových vozidel,
doprovázená doplňkovými pokyny k vertikálním omezením v dohodách o
prodeji a opravách motorových vozidel a distribuci náhradních dílů
pro motorová vozidla. Jaká byla role FIGIEFA a jeho členských
organizací v procesu vytváření nového zákona?
Michel Vilatte (FIGIEFA):
Od roku 2007 FIGIEFA a její členské národní asociace se aktivně
účastnily přezkoumávání a analyzování předchozího nařízení
č.1400/2002 (MVBER - Motor Vehicle Block Exemption Regulation).
FIGIEFA se účastnila všech procedur a veřejných konzultací vedených
Evropskou komisí, měla také možnost účastnit se velmi podrobně
diskusí s útvary Komise a Evropského parlamentu. FIGIEFA spolu s
partnery zapojenými do kampaně "Právo na opravu“ (R2RC - Right to
Repair Campaign), vždy zdůrazňovala, že k zajištění skutečné
hospodářské soutěže v oblasti nezávislého automobilového trhu (aftermarket),
je nutné zavést jasný a stabilní regulační mechanismus.
PM: Kampaň pro novou „Blokovou výjimku“ trvala tři roky. Měl by být
nezávislý trh, trh aftermarketu spokojen s novými pravidly?
MV: Celkově dosažený výsledek lze bez pochyb považovat za milník v
evropských právních předpisech, které ovlivňující trh s
automobilovými opravy, díly a servisem. Vezměte prosím na vědomí, že
původně v roce 2007 Evropská komise plánovala zrušit všechny tyto
předpisy a řídit tento sektor dle obecných zákonů o hospodářské
soutěži, které se použijí v případech, jako jsou počítače, pračky,
apod. Díky úsilí všech účastníků nezávislého trhu aftermarketu, máme
nyní dva právní nástroje, které jsou v platnosti od 1. června 2010 -
Nařízení Komise (EU) č.461/2010 pro sektor motorových vozidel,
doprovázená doplňkovými pokyny k vertikálním omezením v dohodách o
prodeji a opravách motorových vozidel a distribuci náhradních dílů
pro motorová vozidla.
PM: Jaké nejdůležitější požadavky nezávislého trhu byly zavedeny do
nového zákona, nebo zachovány ze starého nařízení č.1400/2002?
MV: Velkým krokem vpřed pro naši organizaci bylo vysvětlení případů
zneužívání záruky, a také posílení pravidel pro přístup k technickým
informacím pro všechny nezávislé účastníky trhu.
Jednou provždy dala Evropská Komise jasně najevo, že záruky
poskytované výrobcem vozidla, nesmí být v závislosti na použití
náhradních dílů od výrobce vozidla, nebo nesmí být podmíněno
opravami a údržbou vozidel v autorizované síti, a to jak z hlediska
záruční doby, tak i prodloužené.
Pokud jde o technické informace, Evropská komise vzala v úvahu naše
stanovisko, které jsme dlouhou dobu zastávali, a zavedla zásadu, že
právní předpisy o hospodářské soutěži můžou odkazovat na více
technických ustanovení, která upravují přístup k informacím o
opravách a údržbě vozidel, které jsou obsaženy v ustanovení Euro 5
(pro osobní automobily a lehká užitková vozidla) a Euro VI (nákladní
vozidla).
PM: Na druhou stranu čeho nezávislý trh nedosáhl?
MV: FIGIEFA s členy sdružení, bojovala do poslední chvíle o opravy v
textu pozměňovacích návrhů, které s konečnou platností Komise
přijala. Srozumitelnost a zřetelnost právních předpisů má zásadní
význam pro účastníky tohoto trhu, z nichž většina jsou malé a
střední podniky s malou nebo dokonce žádnou právní vybaveností a
znalostí. Proto jsme prosazovali formulaci o přístupu k dílům
monopolů pro nezávislé distributory náhradních dílů. Bohužel
přichází chvíle, kdy bude nutno tyto náležitosti vyřešit jednou
provždy a uzákonit legislativu.
Podobně bychom dali přednost tomu, aby problémy přístupu k
technickým informacím nebyly začleněny jako doplňující důležité
omezení o Blokové výjimce, což by bylo silným politickým signálem. I
když jsme byli až do samého konce legislativního procesu velmi
aktivní, nakonec Evropská komise náš návrh zamítla. Nicméně, v tomto
případě to nepředstavuje problém z technického hlediska. Důležité
omezení tohoto typu patří do kategorie nařízení, které "by mohly být
užitečné." Komise uvedla, že když výrobci automobilů dosáhnout
výrazného podílu (nad 30%) na trhu v automobilových opravách a
servisování vozidel jejich značek, nebudou mít prospěch z tz. "Safe
Harbor", o které říká Bloková výjimka. Proto jimi vystavené dohody
by se měly řídit běžnými pravidly hospodářské soutěže, a de facto v
souladu s podmínkami přístupu k technickým informacím a zneužití
záruky, které jsou obsaženy v pokynech.
PM: Jak nový zákon ovlivňuje nezávislé účastníky trhu aftermarketu?
MV: V praxi nové nařízení potvrzuje a posiluje ustanovení předchozí
„Blokové výjimky (MVBER č.1400/2002). Nový právní rámec není žádnou
revolucí, měli bychom ho posuzovat spíše jako další krok v reálném
procesu evoluce, jež mají napomoci dosažení účinné hospodářské
soutěže na trhu aftermarketu.
PM: Tedy, nezávislé opravny získají snadnější přístup k technickým
informacím? Budou náklady na tento přístup nižší než dříve?
MV: Výslovný odkaz na předpis Euro 5 (osobní automobily a lehká
užitková vozidla) a Euro VI (nákladní vozidla), podporované seznamem
uvedeným v pokynech mají především rozptýlit pochybnosti, jaké
technické informace musí být poskytnuty výrobci vozidel. Kromě toho
Evropská komise vypracovala test, který v budoucnu bude sloužit k
posouzení, zda nové typy informací o změnách struktury a technologii
vozidel jsou potřebné pro řádnou opravu a servis. Zde může jít
například o elektronický přístup k historii servisování vozidla.
Stanovené ceny by neměly odradit přístup k technickým informacím,
tím do jaké míry nezávislý účastník trhu potřebuje jejich využití.
PM: Jakým způsobem budou moci nezávislé servisy uplatnit svá práva
ve vztahu k výrobcům vozidel?
MV: V této souvislosti se přístup Evropské komise změnil k lepšímu.
Aniž bychom zabíhali do přílišných právních a technických detailů,
lze říci, že Komise zjednodušila postupy, díky kterým je možno
skutečně fungovat a rychleji uvalit sankce na výrobce automobilů.
Přesto doufáme, že jen jednoduchý dopis adresovaný výrobci
automobilů, který jim připomíná obsah pokynů a nařízení Blokové
výjimky, bude stačit k řešení většiny sporných a problémových
situací. V případě, že by toto nestačilo, Evropská komise
formulovala jasná pravidla (a to se nestává často) a bude pozorně
sledovat dění na trhu aftermarketu, zejména v oblasti přístupu k
technickým informacím a zneužití záruky. Na úrovni členských zemí
budou stížností ze strany účastníků trhu příslušné národní orgány
pro hospodářskou soutěž a konečné vyřešení sporu bude na obecních
soudech.
PM: Byly nějaké změny v otázce "originální díly" a "díly srovnatelné
kvality"?
MV: Dovolte mi nejprve připomenout, že tyto definice byly zavedeny
Evropskou komisí (také ve staré „Blokové výjimce“) s cílem určit
jaké náhradní díly franšízová síť výrobce automobilů může získat s
nezávislého zdroje. Samozřejmostí je, že mohou volně zakoupit
jakékoliv části nebo zařízení pro opravy, servis a údržba vozidla,
pokud splňují zákonné požadavky, zejména týkající se bezpečnosti
výrobků a ochrany životního prostředí.
Současná pravidla zachovávají stejnou definici "originálních dílů"
jakou známe z „Blokové výjimky“ MVBER č.1400/2002.
Podle Evropské komise náhradní díly, aby mohli být považovány za
„díly srovnatelné kvality“, musí mít dostatečnou kvalitu, aby jejich
použití nepoškodilo pověst autorizované sítě servisů. Důkazní
břemeno, že díl nesplňuje tento požadavek, spadá na výrobce vozidla,
který musí předložit příslušné důkazy.
Podle této nové definice pojmu "díly odpovídající kvality" jako
takový neznamená díl srovnatelné kvality s kvalitou dílů původně
instalovaných ve vozidle. Díl může být v kvalitě srovnatelné s
konkrétním sortimentem náhradních dílů, které dodávají výrobci
automobilů svým autorizovaným servisům a také díly „ekonomického
sortimentu“ výrobce vozidla.
PM: Má nové nařízení nějaký vliv na běžné majitele vozidel?
MV: Majitelům vozidel poskytuje svobodu volby. Evropská komise
chtěla zaručit spotřebitelům přístup k plnému rozsahu náhradních
dílů pro své automobily a svobodnou volbu servisu, ve kterých chtějí
své automobily opravit a servisovat, a to i během záruční doby.
PM: Chrání nové nařízení (nařízení plus odvětvové pokyny) dostatečně
zájmy nezávislého trhu?
MV: Ustanovení zní jednoznačně. Jsou možné pochybnosti nebo možný
pokus o jiný výklad právních předpisů ze strany výrobců vozidel.
Nyní vše závisí na provádění a uplatňování nových předpisů na trzích
jednotlivých členských zemí. Naléhavě proto žádáme nezávislé
účastníky trhu, aby monitorovali trh a jejich sdružení aby oznámilo
každou překážku a obtíže. Jedna věc je jistá - výrobci automobilů
byli varováni, že příslušné orgány volné hospodářské soutěže budou
mít tyto náležitosti pod dohledem.
PM: Současná pravidla budou platit až do roku 2023. Jaké
nejdůležitější úkoly dnes stojí před nezávislým trhem?
MV: Pokroky v technologii vyžadují, aby se účastníci nezávislého
trhu připravili na opravy a servis nových vozidel. S ohledem na
zájmy organizace začleněné do našeho sektoru, musíme pečlivě
sledovat řešení prováděných výrobci vozidel s novými modely
automobilů. Naším úkolem bude, aby na trh nevstoupila „uzamčená
řešení“, která vyloučí účast nezávislého trhu. Například, naše
pozornost se nyní zaměřuje na služby související s integrovaným
informační systém pro dopravní nehody (služba eCall), který by mohl
být kombinovaný s jinými kroky a opatřeními (například dálková
diagnostika vozidel) a potenciálně ohrozit možnost uplatnění
nezávislého trhu při následných opravách a servisování.
Rozhovor byl veden v angličtině.
převzato
z
motofocus.eu
|




 |